Recensie

ERNST LANGHOUT: "Heaven and Hell"
(Marista MCD7122)
(CD/14 nummers)

In de afgelopen decennia heeft Ernst Langhout al menig product uitgebracht. In eerste instantie voornamelijk in diverse formaties als de Folkgroep Haggis. Later was hij een van de oprichters van de band The Nighttime Visitor. Maar dat ligt allemaal in een ver verleden. De laatste jaren is Ernst Langhout een singer/songwriter die het vak verstaat en al een flink aantal albums met mooie liedjes heeft gevuld. 'Heaven And Hell' is daar geen uitzondering op. De intro van opener 'Scared to Fall' doet eigenlijk gelijk denken aan 'Dancing Barefoot' van Patti Smith. Gelukkig krijgt het liedje bij de intrede van de vocalen van Ernst wel gelijk een eigen, andere smoel. De zanger uit bouwjaar 1956 heeft een stem die leeft en tegelijk een leven verraadt, waarin de muziek en het leven in de muziek toch wel haar uitwerking hebben gehad. Langhout speelt zeer verdienstelijk zijn nummers op zijn gitaar. De cd is vrij eenvoudig opgenomen met een minimale hoeveelheid aan extra instrumenten, waardoor je tijdens het luisteren het gevoel krijgt naar een ware troubadour te luisteren. Naast de stem en de gitaar van Langhout is er nog een derde instrument dat regelmatig een kleine hoofdrol claimt in de songs. Op bijzonder fraai uitgekozen momenten speelt Ernst namelijk fluit.

Voor het nummer 'The Well' roept Langhout de hulp in van mede singer/songwriter Erny Green, ook bekend van de Utrechtse formatie Polgate. De heren hebben het samen geschreven. Het liedje verscheen dan ook al eerder op de cd 'Home On A Horse' van de groep uit Utrecht. Jammer genoeg is de nieuwere versie van 'The Well' niet zo sterk als de eerste. De Polgate versie had wat meer 'body' en was ook wat beter opgenomen. De versie die voor 'Heaven And Hell' is opgenomen, kent wat minder franje en past daarmee prima in de sfeer van de cd, maar heeft toch net niet de kracht van de Polgate versie.  'Heaven And Hell' is een goede singer/songwriter cd geworden, zoals we dat gezien de staat van dienst van Ernst Langhout ook best mochten verwachten. Voor het folkmuziek publiek zal deze cd een aanwinst zijn. Het is alleen niet te verwachten dat Ernst met dit album een nieuwe doelgroep aan zal boren.

© Patrick Pelman - Music From NL, 10-01-2005 l

[vorige pagina]